Света Петка /гр. Параскева, “петъчна”/ е сред най-популярните и обичани български светици. Вярва се, че ръката на св. Петка посочва къде под земята има животворна вода, на кое изворче или кладенче водата е целебна. Лекува болни от очи и от слепота. Светицата е покровителка на жените, родилките и дома. Тя следи да се празнува името й във всички петъци и наказва жените, които работят в тези дни.
Дойде ли Петковден хората казват, че топлото време си отива и започва зимата. На Петковден стопанската година приключва, реколтата е прибрана, време е за почивка. На Димитровден, точно след 12 дни, с първия сняг, промяната трябва да стане факт. През лятото празниците са по-малко. Истинското им „ нашествие”започва от Петковден. Затова казват, че св. Петка “повежда” светците и техните зимни празници.
Започват сватбите
От Петковден започват сватбите. Ще свършат на Сирница, следващата година. До тогава по къщите ходят годежари, на площадите се правят петковденски хора. Наричат ги “сглядни”, защото на тях играят само моми за женене, а момците и техните родители ги оглеждат.
Започва оплождането на домашния добитък (”мърлене”, “овча сватба”).
Курбан
Света Петка се приема като покровител на митичния праотец, стопанин на рода. Затова на деня й извършва семейна родова служба. На трапезата върху мъжка риза, паничка сол и чаша вино се слага обредният хляб “св. Петка” и всички му се покланят три пъти. Най-възрастният вдига хляба високо и благославя с него за здраве и плодородие.
Освещават се новопостроените къщи.
Осмислянето на празника като повратен, като граничен между новата и старата аграрна година води до спазването на обичая “полазване”. Гледа се кой пръв ще дойде в дома и от това, какъв е той, се определят късметът и здравето през цялата година.
Св. Петка – лечителка
Жените в Странджанско почитат св. Петка против безплодие. В навечерието на празника бездетните преспиват край параклис на нейно име или аязмо с лековита вода, сутринта се мият и пият от водата. Казват, че светицата им помагала и скоро забременявали. На много места у нас, също и в Северна Гърция, вярват, че благодарение на св. Петка незрящите могат да прогледнат, да се изцерят от всяка болест на очите. Слепите и хората с болни очи носят дар и оставят вотиви с формата на човешко око пред иконата й.